reisblogsteph.reismee.nl

Fotoseries

Hieronder vind je een overzicht van alle fotoseries.

Wadi rum en Aqaba

Na Petra zijn we vertrokken naar het woestijn gebied wadi rum waar we verbleven in een bedoeïenen kamp. Vrijwel iedereen had daar slecht geslapen behalve ik. De kamer was namelijk compleet verduisterd en dat is waar ik juist goed op slaap. Ook had iedereen, behalve Ellen en ik, een 4wheel drive geboekt, waarin ze 4 uur lang door de woestijn reden. Dat is niks voor mij, dus ik sloeg dat over en heb ik een gezellige middag met Ellen gehad op het kamp. De volgende ochtend zat ik om 05:45 op een dromedaris waarin we de zonsopkomst tegemoet reden. De zadels zijn overladen met dekentjes en dat zag er comfortabel uit maar niks is minder waar. Je voelt enorm goed de bomen van het zadel en was dan ook enorm oncomfortabel. Gelukkig duurde het niet langer dan een uur Ghehe. Het schip van de woestijn. Om 09:00 vertrokken we naar Aqaba en zijn we onderweg gestopt bij de enige spoorweg lijn in jordanie die goederen verplaatsten. Verder rijden hier alleen bussen qua ov. In Aqaba heb ik me opgegeven voor de excursie snorkelen per boot waarin we twee x zijn gestopt om te snorkelen en kregen we lunch onderweg. Dit was het mooiste rif wat ik tot nu toe ooit heb gezien! Dit heb ik ook ik niet in Indonesië of bij ningaloo reef Australië gezien. Vandaag heb ik een jetski gehuurd bij het strand en ben ik in de middag naar het centrum gegaan met de shuttle bus en terug met de taxi. Nu ben ik heel moe en blij dat ik morgen naar huis ga al wordt dat nog een hele lange reis.

Rotsstad Petra

Petra is een historische stad in Jordanië. Petra was de Griekse naam van de hoofdstad van de Nabateeërs. De plaats is werelderfgoed en gelegen in een dal in de heuvels. Het is vooral bekend vanwege de in de rotsen uitgehakte graftombes. Vrijwel alle gebouwen die er ooit stonden zijn nu ruïnes. De bloeitijd van de plaats is te danken aan de handelsroute voor wierook vanuit het 1600 km zuidelijker gelegen Jemen naar Perzië, Syrië en de Griekse en Romeinse rijken. Petra was daarnaast een knooppunt voor andere handelsroutes. De belastingopbrengsten van de handelaars maakten de heersers van Petra schatrijk en dat is te zien is aan de luxe gebouwen en grafmonumenten. Rond het begin van de jaartelling woonden in Petra naar schatting 25.000 mensen. De stad ligt in een dal dat alleen via smalle kloven te bereiken is en is daardoor goed te verdedigen. De stad beschikte over een ingenieuze watervoorziening waardoor men het hele jaar door voldoende water had. De Nabateeërs hadden lange tijd een eigen koninkrijk. In 106 werd hun rijk door het Romeinse Rijk veroverd. De handelsroutes veranderden waardoor Petra langzaam haar handelspositie kwijtraakte en in de 7e eeuw verlaten werd. De Zwitser Johann Ludwig Burckhardt, vermomd als Indiase handelaar, herontdekte Petra in 1812 voor de westerse wereld. De stad was inmiddels tot een ruïne verworden. Petra is in 1985 door UNESCO tot Werelderfgoed verklaard. In 2007 werd de stad verkozen tot een van de zeven nieuwe wereldwonderen. -Wikipedia want ik ben lui vandaag

Bethanië - Dode zee en klein Petra

Na drie dagen in Amman, zijn we vertrokken richting de Jordaanse vallei waar Johannes de doper Jezus heeft gedoopt en waar Jezus zijn gewaad heeft achtergelaten. Dit is grenzend aan Israël en zag ik aan de overkant vele gelovigen zich in het heilige water baden. Daarna reden we naar de dode zee. Het hotel/resort was gigantisch, telde meerdere zwembaden en het was 200meter downhill richting de dode zee. Wist je dat de dode zee zich nu 430 meter onder de zeespiegel ligt? En als je op 12:00 uur kijkt bevindt zich achter de berg Jeruzalem en op 11:00 uur Bethlehem. In de middag ben ik direct het water ingegaan en heb ik daarna a la Cleopatra een modderbad genomen. Wegens ik al om 06:00 wakker lag door de andere hotelgasten ben ik opgestaan en lag ik om 7:15 in de dode zee. Alleen!! De zon kwam net op en heb ik een uur lang kunnen genieten van de stilte en de omgeving en goed kunnen ervaren (spelen) hoe het is om gewichtloos in het water te zijn. Het was echt leuk! Om 10:30 vertrokken we richting Madaba, maar eerst langs Mt. Nebo. De laatste bekende plaats waar Mozes is geweest. Ze weten niet exact waar hij is gestorven, maar het was daar en heb ik wat foto’s geschoten. Eenmaal in Madaba bezochten we de oudste mozaïeken kaart van het heilige land bij de st. George kerk. De kaart is bij toeval gevonden en toen is de kerk eromheen gebouwd. De kaart is 560 jaar voor Christus gemaakt en is gebaseerd op het midden oosten, van Egypte tot Palestina. Vandaag vertrokken we vanuit Madaba verder richting het zuiden over de ‘king’s highway’ en veranderde het uitgestrekte dorre landschap langzaam naar meer rotsformaties. Onderweg stopten we nog bij de ruïne van Shobak. En kwamen we einde middag aan bij ‘klein Petra’. Volgens onze gids ‘Salem’, is klein Petra niets vergeleken ‘Petra’ zelf. Wauw!! Ongelofelijk, wat prachtig! Ik kan me niet voorstellen hoe Petra morgen erbij zal liggen, dit was al zo bijzonder. Om 08:00 uur gaan we erheen en maken we een tocht van 4,5 km te voet en hebben we daarna de middag voor onszelf. Tschüss!

Dag 2 - Amman Jordan ??

Vandaag zouden we met de groep naar Jerash gaan, schijnbaar een verborgen parel met nog meer Romeinse ruïnes, maar omdat ik in twee nachten maar 1 uur ong. Had geslapen had ik besloten om nog een dag in Amman, dit keer met mezelf, te spenderen. Hierop heb ik besloten om volledig tot rust te komen bij al pasha hammam waar ik van kruin tot kleine teen onder handen ben genomen en wat heb ik genoten!!! Het was woman only en wat een ervaring! Ik heb denk ik 5 x moeten douchen, 3 sauna’s bezocht en ik ben 1,5 uur onder handen geweest, echt een aanrader! Wat wel grappig was dat ik nét op de tegel kon liggen voor de behandeling (scrub/ Turkse hammam behandeling). “Yes, I am very tall”. Daarna kon ik aan het aangesloten restaurant lekker eten en drinken in de groene rustige tuin waar een kleine teddy rondliep. Ook was het erg leuk om door Amman te lopen en heb ik verscheidende locals gesproken, erg vriendelijk! In de avond heb ik op 1 hoog op het terras van Zajal heerlijk gegeten en lekker over de straten getuurd. Ik ben weer opgeladen en ready om morgen verder op pad te gaan met de groep. Dode zee baby!

Amman jordanie

Eerste dag Jordanië

Over the world

Foto's van mijn Lomographic camera Diana F+

Indonesie

Laatste weekjes van mijn mooie reis van 8 maanden! In Indonesie ben ik ook gaan samen reizen met Jine. Vriendin uit Nederland. De eilanden Bali, Lombok en de gili's heb ik bezocht. Al heb ik vrij weinig van Lombok gezien, wegens ik een gekneusde enkel had. Maar, goede plaats trouwens om verplicht rust nemen :)

Singapore

Whale shark tour

Wauw! Foto's van mijn geweldige ervaring in west Australie, waar ik heb gezwommen in Ningaloo reef met walvishaaien. Best adventure ever!! Dreams are made to come true

Christchurch NZ

rondreizen noordeiland

Rondreizen Zuidereiland

Fat cat + roadtrip

Omgeving fat cat en de roadtrip naar Rotorua en coromandel

Trip Up North

4 dagen naar het Noorderlijkste puntje van Nieuw Zeeland gereisd met mijn oude kamergenote Ann Sophie. Dag 1 Whangarei, Kim Kardasian waterfall, most photographed, not most impresive Dag 2: Paihia, Bay of islands, clubbing Dag 3: Kauri park, 90 Mile beach, sandsurfing, Cape Reinga Dag 4: Zwemmen met dolfijnen in het wild bij Bay of Islands