reisblogsteph.reismee.nl

Bethanië - Dode zee en klein Petra

Na drie dagen in Amman, zijn we vertrokken richting de Jordaanse vallei waar Johannes de doper Jezus heeft gedoopt en waar Jezus zijn gewaad heeft achtergelaten. Dit is grenzend aan Israël en zag ik aan de overkant vele gelovigen zich in het heilige water baden. Daarna reden we naar de dode zee. Het hotel/resort was gigantisch, telde meerdere zwembaden en het was 200meter downhill richting de dode zee. Wist je dat de dode zee zich nu 430 meter onder de zeespiegel ligt? En als je op 12:00 uur kijkt bevindt zich achter de berg Jeruzalem en op 11:00 uur Bethlehem. In de middag ben ik direct het water ingegaan en heb ik daarna a la Cleopatra een modderbad genomen. Wegens ik al om 06:00 wakker lag door de andere hotelgasten ben ik opgestaan en lag ik om 7:15 in de dode zee. Alleen!! De zon kwam net op en heb ik een uur lang kunnen genieten van de stilte en de omgeving en goed kunnen ervaren (spelen) hoe het is om gewichtloos in het water te zijn. Het was echt leuk! Om 10:30 vertrokken we richting Madaba, maar eerst langs Mt. Nebo. De laatste bekende plaats waar Mozes is geweest. Ze weten niet exact waar hij is gestorven, maar het was daar en heb ik wat foto’s geschoten. Eenmaal in Madaba bezochten we de oudste mozaïeken kaart van het heilige land bij de st. George kerk. De kaart is bij toeval gevonden en toen is de kerk eromheen gebouwd. De kaart is 560 jaar voor Christus gemaakt en is gebaseerd op het midden oosten, van Egypte tot Palestina. Vandaag vertrokken we vanuit Madaba verder richting het zuiden over de ‘king’s highway’ en veranderde het uitgestrekte dorre landschap langzaam naar meer rotsformaties. Onderweg stopten we nog bij de ruïne van Shobak. En kwamen we einde middag aan bij ‘klein Petra’. Volgens onze gids ‘Salem’, is klein Petra niets vergeleken ‘Petra’ zelf. Wauw!! Ongelofelijk, wat prachtig! Ik kan me niet voorstellen hoe Petra morgen erbij zal liggen, dit was al zo bijzonder. Om 08:00 uur gaan we erheen en maken we een tocht van 4,5 km te voet en hebben we daarna de middag voor onszelf. Tschüss!

keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie