reisblogsteph.reismee.nl

Rondreizen Zuidereiland NZ



Na een aantal weken roadtrippen in het Noordereiland met geweldig mensen,
ben ik in Wellington op de Kiwi bus Experience gesprongen om daarmee het zuidereiland te verkennen. Met de kiwi bus ben je gegarandeerd op accomodatie en krijg je korting op een aantal acties. Helaas, blijkt dat de kiwi bus een grote oplichterij is. Het is wel fijn om daarmee van locatie naar locatie te gaan en toen ik het boekte had ik 60% korting op de reis, inclusief Milford Sounds. Tijdens de busreis boekte ik regelmatig mijn eigen hostel die vele malen goedkoper en rustiger was, in plaats van de dronken engelse 18 jarige op de bus. De acties boekte ik met de app Arrival of op bookme.co.nz wat veel betere deals geeft. Dit deed ik dan met superleuke mensen die ik had ontmoet die ook baalde dat ze op de kiwi bus waren. Met hen maakte we ons eigen feest.

Zoveel plaatsen ontmoet en zoveel dingen gedaan! Waarvan ik een paar zal uitlichten die mijn hoogtepunten waren.

Abel Tasman National park.
Op deze prachtige (zandvliegjes!) locatie ben ik 3 uur wezen kanoen over het water wat aqua blauw kleurt langs de gouden stranden waar we zeehonden en meer wildlife konden spotten. We stopten op een strand en had ik een lunch voordat ik vertrok de jungle (park) in. Vanaf daar zou het 4 uur zijn om terug te lopen naar de pick up spot. Het was zo mooi! Zo groen en soms had je uitzicht op prachtige verlaten gouden stranden waar ik soms stopte om een duik te nemen. Dit was een goede dag!

Frans Jozef Glacier
De frans Jozef Glacier is een smeltende glacier wat zich naast een regenwoud bevind op grote hoogte en alleen te bezoeken via de helicopter. Ik had dit op mijn to do lijstje staan en vind het ook wel een gekke gedachte dat mijn volgende generatie het waarschijnlijk nooit zal kunnen opzoeken wegens het aan het smelten is. Met de helicopter zijn we naarboven gegaan en hebben we 3 uur lang rondgelopen en geklommen en gekropen rondom het gebied. En met de helicopter ook weer terug. Het was een prachtige ervaring!

Milford sounds
Hier heb ik zo naar uit gekeken! Al van jongs af aan keken we bij mij thuis reisprogramma's en zag ik regelmatig de Milford Sounds voorbij komen. Het was inclusief mijn pakket van de kiwi bus en vanuit Queenstown vertrokken we vroeg in de morgen waar we eerst nog een ander park bezochten en het spiegelmeer. Een klein meertje waar het water zo stil is dat je echt haast perfect de reflectie erin kan zien. Daarna arriveerde we bij milford sounds en begonnen we de tour op het water waar ik me net Floortje Dessing voelde. Het was zo mooi dat ik het kort hou, gewoon magnefique. Veel mensen hoorde ik klagen over de lange busreis, maar ik vond persoonlijk de busreis zelfs leuk omdat de omgeving ernaar toe al heel mooi is.

Kaikoura
Dit karakteristieke vissersdorp heb ik buiten mijn pakket van de kiwi bus geboekt met Nakedbus.co.nz voor maar 2 dollar return! En samen met Sharon uit Argentinie, die ik leerde kennen in de bus, verbleven we bij een zeer relaxte hostel Albatross inn. De reden dat ik Kaikoura perse wou zien is wegens dit de beste plek is om walvissen (en orca's) te spotten. Helaas waren de condities op zee zeer slecht waardoor het voor 6 dagen geanulleerd was, maar op mijn laatste dag dat ik zou vertrekken in de middag terug naar Christchurch, vertrok de boot alsnog! Ik heb zoveel informatie gekregen over marine life en met name de potvis tijdens de bootreis, maar we hebben geen enkel dier gezien op de albatros na. Wat gigantisch is! Ze hadden ons al gewaarschuwd dat we niks zouden zien omdat de dieren meer de zee op zouden trekken wegens de condities van het water. Wel kregen we ons geld terug en heb ik veel geleerd.
Ook in kaikoura kan je van heel dichtbij Zeeleeuwen spotten die op het strand liggen te slapen of spelen, daar ben ik natuurlijk een paar keer voorbij gelopen. Verder ben ik er wezen fietsen, door boerderijlandschappen richting een boerderij met lama's, alpaca's, pony's wat al niet meer, natuurlijk ging ik daarheen om even te knuffelen met een cavia.
En ben ik samen met Sharon een grote wandeling wezen maken van ongeveer 4 uur langs de kliffen van Kaikoura. Zoveel wind, zoveel zeeleeuwen, I love kaikoura.

Na al deze hoogtepunten kwam ik in Christchurch aan waar ik samen met Keith (ook van de bus) wat dingen heb bezocht. Zoals de darkroom een locale bar/club en Beat street Cafe bij barbadoes street. Alles is ver van elkaar, maar als je zoekt kom je echt op toffe plekken in Christchurch. Het geeft een beetje de berlijn sfeer. Underground, rauw, edges, local, hip.
Ik dacht dat 5 dagen te lang zou zijn in christchurch, aangezien het zo'n ruine is, maar 1 dag ben ik wezen hiken met Karin, die ik had ontmoet een halfjaar geleden op het vliegveld en in Christchurch woonde, en 2 dagen ben ik bezig geweest met zoveel mogelijk art houses en graffiti muren te bezoeken. Verder de botanische tuinen, een andere wijk (naam vergeten), en de acedemy gold cinema bezocht. In princiepe genoeg te doen, maar geef het tijd en het vraagt veel geduld en goede benenwagens. Het openbaar vervoer is kut en alles is ver. 10-15km per dag is de norm :p

Na christchurch ben ik naar sydney (Australie) vertrokken met kleine vertraging voor de vlucht naar Perth (orkaan), verder wel een goede vlucht gehad. Blog Australie is on the running. So far, so good

Reacties

Reacties

Roberto

Dank voor het delen van deze mooie ervaringen! N'Joy

Ineke

Ik geniet van je verhalen en je enthousiasme. ???? Ik reis gewoon mee!!

Angeles

Heerlijk om je ervaringen te lezen!
Take care en geniet! X

joke

Zo gaaf Steph, al je ervaringen! En de bijpassende beelden! xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!